Het gras is niet altijd groener aan de overkant - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Sanne - WaarBenJij.nu Het gras is niet altijd groener aan de overkant - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Sanne - WaarBenJij.nu

Het gras is niet altijd groener aan de overkant

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Mei 2014 | Verenigde Staten, Arlington

En dat realiseer je je vooral als je aan de overkant zit.
Met de Europese verkiezingen zo recent vond ik wel eens interessant om mijn gedachtes op ‘papier’ te zetten met betrekking tot de verschillen tussen Europa en Verenigde Staten.

Elk ‘land’ heeft zijn charmes, zijn plus en minpunten. Maar mensen klagen veel. Als ik de gemiddelde comment-feed lees op de app van Nu.nl dan vindt iedereen de staat maar corrupt, het zijn dieven en niets is goed. En, voor lange tijd kon ik me daar best in vinden. Ondanks dat ik geen belastingbetaler ben zoals bijv. mijn ouders kon ik me toch wel verplaatsen in de opmerkingen van mensen. ‘Oh, gaat daar ons geld naar toe’. Je kent het wel. ‘’Niemand’’ is tevreden. En laten we vooral niet beginnen met de EU. Waarom zitten we daar vredesnaam nog in? Wat een onzin. We zijn beter af in ons eentje.. ;)

Ik zou iedereen eens aanbevelen om voor een langere tijd in het buitenland te wonen. Mijn blik op de wereld is verandert. Ik zie Nederland niet meer perse als ‘mijn land’, maar heb meer het gevoel ‘Europeaan’ te zijn. Boven alles, ben ik dankbaar dat ik geboren en opgegroeid ben in een Europees land. Vergis je niet. Ik denk dat mijn blik t.o.v. andere landen vrij divers is en ik wil geen enkel land/persoon/bevolking tegen het hoofd stoten en iedereen heeft een andere mening.

Een van mijn vriendinnen komt uit Brazilië. Sao Paulo, om precies te zijn. De meest criminele stad in Brazilië. Zo gingen we een keer naar het park en Nicole, ik en Lilie vielen zo in slaap. Lekker in de zon een dutje doen. Zij was constant waakzaam. In Sao Paulo had het haar dood betekent. Niet alleen over straat kunnen lopen (’s avonds), geen dure spullen kunnen laten zien. En dan heb ik het niet alleen over iPads of Rolex horloges, maar zelfs bepaalde schoenen. Zo vertelde ze ons dat ze in de file stond naar haar werk en overvallen werd. Gewapende overval. Tik tik, raampje open. Alle spullen en geld die ze had af moeten geven. Niemand van de omstanders die wat doet. Iedereen keek weg. Naar de politie gaan had geen zin, zei ze. Die zijn toch corrupt. ‘En je verzekering dan?’ was mijn vraag. ‘Nee, dat wordt niet vergoed.’. Dahaag, geld, iPad, autoradio etc. Ironisch gezien wordt dan het WK stadion in het slechtste deel van Sao Paulo gebouwd. Zij begrijpt er in ieder geval niets van.

Ver van je bed show voor ons is het niet? Maar in ieder geval kunnen wij naar de politie gaan en het aan de verzekering opgeven.

Iets dichterbij dan. Amerika. ‘Land of the Free’.
Amerikanen vragen het me vaak: ‘Zou je niet in Amerika willen blijven wonen voor altijd?’
Ik antwoord altijd: ‘Nee, het is mooi om hier nu te zijn… maar wonen? Nee.’
Ze begrijpen dat nooit. ‘How could you not want to live in the land of the free. The united states of America’.

Hierom dus.

Ik had er gister een ‘leuke’ discussie over met een Amerikaan. Zijn woorden waren. ‘Maar wij zijn vrij, omdat de overheid zich niet met ons bemoeit. We zijn vrij om onze eigen beslissingen te maken.’
‘Wij betalen niet zo veel belasting zoals jullie doen. Wij verdienen meer.’
En dat klopt. Maar realiseer je tegelijkertijd ook dat in Europa, wanneer je werkeloos wordt je recht hebt op een uitkering. Als je ziek bent op een ziektewet. Als je ongeschikt bent je een arbeidsongeschiktheid uitkering krijgt. En als je uitgewerkt bent en je bent klaar om te genieten van je pension is er AOW. Je hebt recht op betaald zwangerschaps en ouderschapsverlof. Dat je kinderbijslag krijgt. Dat je verzekerd MOET zijn en daar ook nog een toeslag voor terug krijgt en je nooit hoeft te denken; ‘Ik kan niet naar de dokter omdat ik daar geen geld voor heb’ of nog erger ‘Ik heb kanker maar ik kan geen behandeling betalen’ (Wat allemaal wel ‘’grappig’’ lijkt in de serie Breaking Bad, maar eigenlijk in en intriest is). Dat de kosten van universiteiten en hogescholen hier praktisch miniem zijn (in Oostenrijk zelfs gratis!) en je studiefinanciering hiervoor krijgt. Je mag/mocht ‘gratis’ reizen. Je krijgt huurtoeslag als je daar recht op hebt en er is/was ook nog sprake van hypotheekrenteaftrek. Onze supermarkten zijn goedkoper, ons fruit en groente zijn betaalbaarder. We hebben een minimum van ongeveer 20 vakantiedagen als je een fulltime baan hebt (T.o.v. ongeveer 14max in USA).
Ja. Misschien betaal je een boel belasting. Maar kijk eens wat je er voor terugkrijgt. Ik zou het voor geen goud willen missen. Land of the free? Land of keeping the rich rich and making the poor poorer. Al het bovenstaande is niet van toepassing in Amerika of slechts van hele korte duur. Zo’n knuffelmaatschappij is misschien zo slecht nog niet. Je hoeft je in elk geval geen directe zorgen te maken ‘Wat als’.

Amerika is mooi. Amerika is een land waar je absoluut eens naar toe moet gaan en het moet ervaren. Misschien wel meer dan één keer. Misschien wel 10 keer.
Ik heb hier gewoon eens een hersenspinsel op ‘papier’ gezet. Iets waar ik regelmatig aan denk en wat me af en toe wel eens frustreert als Amerikanen verbaasd zijn of NL’se meiden zeggen ‘Oh, ik zou zo graag in USA willen wonen’. Ja ik ook. Voor 3 weken als toerist. (of een jaar als Au Pair, hihi) ;)

- Home sweet home.

  • 27 Mei 2014 - 08:22

    Til&Geert:

    Dag Sanne,

    wouwww! That's other stuff (in goed Amerikaans)... ;-)

    We wensen je nog een mooie tijd totdat je weer in onze dreven verschijnt.

    Groeten,
    Til&Geert

  • 27 Mei 2014 - 08:47

    Ingrid Van Mulkom:

    Heel mooi Sanne wat je daar geschreven hebt! Goh wat heeft jou dat jaar veel gebracht!! Wat kun jij de kinderen veel gaan leren als je de wereld vanuit verschillende perspectieven kunt zien! Fantastisch!
    Ik heb vorige week aan je gedacht. Ik was OP het United World College in Maastricht, fantastische plek om te zijn! Niets voor jou om daar te gaan werken? Komend jaar komen daar banen want ze gaan uitbreiden!

    Groetjes,
    Ingrid

  • 27 Mei 2014 - 08:53

    Anita:

    Hoi Sanne dat is duidelijk taal wat je daar schrijft en waar ook.
    Geniet nog van je laatste maanden en dannnn nog je vakantie.

    XXX Anita

  • 27 Mei 2014 - 09:16

    Laurie:

    Couldn't agree more! En vergeet niet dat die 'vrijheid' daar zich beperkt, want opmerkingen maken over iemand van een ander ras kan absoluut niet (grapje of niet). Is dat niet juist discriminatie? En toppunt is misschien nog wel dat je alleen in t sportteam mag als je hoge cijfers haalt en goed genoeg bent. M.a.w. let's support obesity! ;)
    Geniet nog van je laatste paar weken en geniet vooral als je weer thuis bent ;)
    Groetjes! Laurie

  • 27 Mei 2014 - 11:11

    Mark:

    Je hebt volkomen gelijk schoonheid!! Maar om dat zo te houden ook al is het allemaal "duur" ben ik juist tegen de EU want zo klein landje als dit heeft dalijk niks in te brengen en dan worden we verzwolgen in de vergrijzing omdat we de problemen van andere landen dan zijn het betalen....

    Amerika 'land of the free' lijkt me zo vet om ook een naar toe te gaan, om vervolgens weer lekker thuis te kunnen komen in me kleine kikkerlandje onafhankelijk van Brussel en alle andere parlementen...

    Mja veel belangrijker is dat jij nog even geniet daar en dan weer thuis komt want het nachtleven hier in heerlen is pritty boring without Sanne

  • 27 Mei 2014 - 11:19

    Sven:

    Het meest belangrijke; WE HEBBEN ECHTE FESTIVALS!

  • 27 Mei 2014 - 12:03

    Marlies:

    Het meiske,
    Wat goed hoe je dit allemaal op schrijft, en het klopt allemaal.
    En warempel in dit kikkerlandje kunnen we toch op veel dingen terug vallen als
    Het minder met ons gaat en we hulp nodig hebben.
    En het stukje veiligheid, hoe belangrijk is dat wel niet.

    Xxxxmama

  • 27 Mei 2014 - 14:09

    Miriam:

    Leerzaam jaar hè ! Geniet er nog van en dan gezond weer terug!!

    Lieve groetjes , Miriam

  • 27 Mei 2014 - 19:13

    Sanne :

    Wowie! Wat een reacties.
    Ik moet vaker serieuze posts gaan schrijven zie ik, haha!
    Dankjewel allemaal!

    @Ingrid; wat leuk! Ik ga dat even googlen! Altijd geïnteresseerd in internationale scholen o.i.d.

    @Anita; absoluut!

    @Laurie; ja! heb je helemaal gelijk in. Het is echt niet dat iedereen gelijke kansen heeft of krijgt.
    En inderdaad, je moet goed uitkijken wat je zegt en DOET. Je kan immers ook voor alles aangeklaagd worden. ;)

    @Sven: HAHA ja en ik mis ze allemaal! Huilie.
    Volgend jaar ga ik het dubbeldik inhalen.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Na 13 maanden in USA verblijf ik nu voor onbepaalde tijd in UK waar ik lesgeef op basisscholen in Londen.

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 53227

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 08 Oktober 2014

Lesgeven in London

12 Augustus 2013 - 12 September 2014

Au Pair in America

Landen bezocht: