Lesgeven in UK - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Sanne - WaarBenJij.nu Lesgeven in UK - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Sanne - WaarBenJij.nu

Lesgeven in UK

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Inmiddels ben ik twee weken in London, en ik wilde een beetje een eenmalig blog schrijven om m'n trouwe volgers nog even up to date te houden. Wie weet krijg ik de domeinnaam veranderd dan zal ik 'm bij blijven houden.

Eventjes op een rij de verschillen met de Nederlandse groepen.
Overigens; 95% van de klassen heeft één of twee onderwijsassistenten. KLeuters hebben er altijd tenmisnte één. Elk kind met een officiele diagnose (autisme bijv.) die extra hulp heeft heeft dan nog een extra volwassene erbij voor 1 op 1 voor x aantal uur per dag, dus niet de hele dag.
Dus: groepsleerkracht, onderwijsassistent en 1 (of meerdere) 1 op 1 begeleiders. Klas raakt wel vol zo.

Reception: 4-5 jaar (kleuters)
Keystage 1:
Jaar 1: 5-6 jaar (groep 3)
Jaar 2: 6-7 (groep 4)
Keystage 2:
Jaar 3: 7-8 (groep 5)
Jaar 4: 8-9 (groep 6)
Jaar 5: 9-10 (groep 7)
Jaar 6: 10-11 (groep 8)

Mijn ervaring in het Engelse onderwijs begon op 25 september. Ik was van plan om te beginnen met observeren maar ze hadden me per ongeluk in de ochtend geboekt als vervanger voor de ochtend. Maandag op een andere school geobserveerd (onderbouw, kleuters en bovenbouw).

Toen kwam vrijdagavond en had mijn agency teachers night. Dus, op naar de pub aan het eind van de werkdag. Onverwachts: open bar! Wiuuh. Erg leuke avond gehad en leuke mensen leren kennen. Héél veel nieuw zeelanders en australiërs en een canadees zo hier en daar.
Wat ik de rest van het weekend heb gedaan: kleine dingetjes voor m'n kamer gekocht en met m'n roommate uitgehangen. Plus zelf wat door ronden heen gewandeld. :)

Toen begon m'n eerste echte werkweek. Vervangen bij de kleuters.
Dat gaat er wel anders aan toe. Kleuters zijn hier echt nog veel aan't spelen. Er zijn af en toe kring activiteiten waarbij letters worden geoefend of nummers of een verhaal. Dat gaat klassikaal. En dan zijn er in groepjes activiteiten (bepaalde dingen knutselen of kleuren). dat is allemaal nog vrij Nederlands. Maar dan is de meeste tijd dat de kinderen mogen kiezen wat ze doen. Binnen is dat dan spelen in de poppenhoek of blokken of weet ik wat OF ze mogen naar buiten. En dit is dan altijd het geval. Buiten mag altijd. Vandaar die onderwijsassistent. Dus een middag bestaat bijv uit anderhalf uur kiezen en een half uur kring.. dus als 'n kind wil kan die anderhalf uur buiten spelen.

Nou, dat was maandag. Toen was ik dinsdag PPA = vervangen in één school in meerdere klassen. Bijv. als leerkrachten een meeting hebben of de morgen vrij hebben om te werken aan administratie of displays voor de klas.

Woensdag en donderdag had ik year 5. Groep 7 dus. Mijn god. Wat een klas. Daar heb ik me toch een hele kluif aan gehad en ik dacht écht dat ik er niets van bakte. Bij het nakijken van werk viel dat allemaal wel mee.. maar ik had het echt zwaar die dagen.

Vrijdag had ik weer PPA.

Weekend: Donderdagavond was ik naar een avond gegaan d.m.v. de website 'Citysocializer'. Dat is een website voor mensen die nieuw zijn in een stad en op zoek zijn naar vrienden. Dus geen dating site maar echt bedoelt als vrienden. Ik was naar de 'New Members Night' en er waren wel 120 nieuwe leden! Erg leuk. Heb weer leuke mensen leren kennen en met sommige ga ik nog wel wat afspreken.
Vrijdagavond op stap geweest met één van de mensen die ik had leren kennen op donderdag.
Zaterdag: ben ik met een van de Prospero (= mijn agency) de hele dag op pad geweest. Kim is van Australie en zit hier al 17 maanden. We zijn naar Camden market geweest e.d. en 's avonds op stap. Was super gezellig! Ze had ook goede tips voor vervangen en m'n zelfvertrouwen weer even geboost!
Op zondag was haar verjaardag en deden we een picnic in een park waar ik nog enkele Prospero (en andere agencies) leerkrachten had leren kennen! Eentje daarvan was Nederlands! Leuk, kon ik daar ook even ervaringen mee uitwisselen.

Maandag moest ik naar een school toe voor jaar 4 wat ik erg leuk vond!
En wooptiedoo, veel leerkrachten ziek dus op dinsdag kon ik naar jaar 2 en daar was ik vandaag ook en morgen ook nog! Daar heb ik het erg naar mijn zin. Erg leuke collega's, lieve kinderen. Echt gaaf!

Vrijdag heb ik een andere boeking en ik heb twee mogelijke interviews eraan komen voor een vaste positie voor de rest van het jaar. Dus ben benieuwd wat daar van komt!

Je merkt verder veel verschil in onderwijs. Alle kinderen dragen bijv. uniformen wat ik zelf heel prettig vind. Geeft een fijn samenhorig beeld en voorkomt pesten o.i.d. om kleding.
Alles is heel gestructureerd nog. Netjes in de rij, leerlingen meegeven aan de ouders e.d. Alles wordt voor gezorgd.

Echter kinderen hebben ook nog meer respect voor de leerkracht. Miss Vermeulen is het inmiddels.. ik ben van Miss Rachel afgestapt (mijn tweede naam) en ze proberen Vermeulen maar uit te spreken. Er wordt heel duidelijk gemaakt wat de stappen zijn voor goed en slecht gedrag en die worden door de hele school gebruikt. Er is dus een hele duidelijke lijn en kinderen zijn ook ijverig om die beloning te behalen want er wordt ook ECHT iets mee gedaan. Niet zoals je vaak ziet 'Ja, dan krijg je dit en dat' en er komt niets van.
Dat werkt uiteraard twee kanten uit. Consequenties zijn hier dan ook onverbiddelijk en daar moet ik zelf af en toe nog een beetje aan wennen. Ik ben niet zo streng.

De school waar ik groep 7 had 2 dagen was bijna militair. Héél streng. Praten niet toegestaan buiten op het schoolplein in de rij en uniform werd heel strikt gecontroleerd bijv. Die school past ook écht niet in mijn leerstijl.
Andere scholen zijn juist héél positief. Alles wordt gecomplimenteerd en aangemoedigd en dat is heel mooi om te zien. Wederom: In de scholen die ik in NL zie proberen we dat wel, maar komt het er niet altijd uit.

Er wordt niet met boeken gewerkt. Alles wordt gemaakt door de leerkracht gebaseerd op het Engelse Curriculum waar ze van de inspectie aan moeten voldoen. (In nederland: kerndoelen). Zo hier en daar zijn er wel dingen die helpen uiteraard of die een leidraad zijn, maar uit boeken wordt dus niet gewerkt. Alles is thematisch en EGO = werken vanuit de ontwikkeling van het kind.
Prachtig vind ik dat. Thematisch werken is wat ik het liefste doe!

Het is een hele ervaring en ik leer ontzettend veel maar, ik denk dat het me goed afgaat. Waar ik zo bang voor was: de taal, heb ik helemaal geen problemen mee en gaat goed. Leven in London gaat snel maar is geweldig. Er zijn zoveel mogelijkheden! Ben ontzettend blij dat ik deze stap gezet heb.

Bovendien een leuk feit: in UK (of londen alleen? Weet het niet meer zeker) komen er dit jaar 70.000 nieuwe leerlingen op school. (Gedeeld door 30 = 2333 leerkrachten nodig)
De huidige opleiding in UK is ongeveer één jaar theorie en één jaar praktijk en laat dus te wensen over. Ze willen dus maar wat graag leerkrachten uit het buitenland.

Ben je zo'n leerkracht en wil je je aanmelden bij Prospero, schrijf me dan even 'n berichtje. :)

  • 23 Oktober 2014 - 22:37

    Til&Geert:

    Hoi Sanne,

    we hebben je niet uit het oog verloren! Afgelopen weken waren hier nogal hectisch, maar daarover later meer.

    Een prima te volgen verhaal over je eerste schreden in het Engelse onderwijs(systeem). Ook al lijken er veel overeenkomsten te zijn met het Nederlandse systeem, je ervaringen en uitleg maken echter ook de verschillen duidelijk. En dat je daarbij dan ook nog de ruimte hebt/krijgt om je uit te leven in/met thematisch onderwijs, lijkt ons voor jou helemaal OK.

    Kijkend naar je rekensommen moet het inderdaad gek gaan, wil je in of in de omgeving van London niet aan de bak komen. Benieuwd wanneer de eerste vaste baan langs komt, maar nog belangrijker: wat jij er dan van vindt.

    Hier was het de laatste weken hectisch: veel zaken uitzoeken/laten uitzoeken die horen bij het mogelijk eerder stoppen met werken. Het heeft voldoende inzicht opgeleverd om het besluit te nemen om te gaan stoppen met werken. Ben op dit moment bezig mijn verlofdagen op te maken in afwachting van een regeling m.i.v. 1 januari 2015. Het is nog onwennig, maar van alle kanten horen we dat dat heel snel went.

    Groetjes en tot een volgende keer,
    Til&Geert

  • 11 April 2015 - 16:16

    Kees Tuijp:

    Hallo Sanne!

    Een tijdje geleden heb ik wat heen en weer gemaild met iemand van Prospero, om misschien na de zomer in de omgeving van Londen les te gaan geven. Zou ik jou mogen mailen met wat vragen over je ervaringen en dergelijke?

    M'n emailadres is keestuijp89@hotmail.com. Als je het goed vindt, kun je dan daar een mailtje naar sturen?

    Met vriendelijke groet,

    Kees Tuijp

  • 23 November 2015 - 12:03

    Franca:

    Hallo Sanne..
    Ik zou graag les willen geven in Londen maar heb nog niet echt uitgezocht waar dat allemaal kan.
    Zou je mij misschien kunnen helpen?
    Ik heb de PABO gedaan en 15 maanden gereisd dus mijn Engels is aardig goed.

    Groetjes Franca

  • 07 Augustus 2016 - 16:11

    Christina:

    Hi Sanne,
    Ik ben benieuwd of je nog steeds in London werkt? Ik ben zelf nu aan het twijfelen om als au pair naar America te gaan of naar London als (kunst)docent. Ik heb aan aantal vragen, misschien kun je me een berichtje sturen als je dat ok vind en tijd voor hebt.
    Thanks!
    Groetjes Christina

  • 07 November 2017 - 19:25

    Maaike Bonny:

    Hallo,

    Ik ben Maaike Bonny en ben leerkracht lager onderwijs in België.
    Mijn vriend woont in Engeland. Mogelijks ga in hier in september gaan wonen.
    Natuurlijk zou ik er graag aan de slag gaan als leerkracht.
    Maar ik heb hier toch wel enkele vragen over.
    Is het mogelijk om mij eens te mailen: bonnymaaike@gmail.com

    Met vriendelijke groeten
    Maaike bonny

  • 05 Februari 2022 - 20:36

    Coen Marinissen :

    Hallo! Ik heb een vraag als leerling voor onderwijsassistent.

    Als je als onderwijsassistent gaat werken in Engeland. Is het dan een beetje hetzelfde als in Nederland of heb je dan totaal andere taken? Ik ben heel erg benieuwd en hoor het graag!

    Met vriendelijke groeten
    Coen Marinissen.

  • 11 Juni 2023 - 17:59

    Karin:

    Hoi!

    Hoe is het daar qua werk voor onderwijsassistenten?

    Is daar werk voor?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Sanne

Na 13 maanden in USA verblijf ik nu voor onbepaalde tijd in UK waar ik lesgeef op basisscholen in Londen.

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 25554
Totaal aantal bezoekers 53244

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 08 Oktober 2014

Lesgeven in London

12 Augustus 2013 - 12 September 2014

Au Pair in America

Landen bezocht: